Zilele acestea auzim multe legat de Planul Național de Redresare și Reziliență, dar niciodată nu întâlnim „PNRR” și „TINERET” în aceeași frază din vreo declarație publică a decidenților care aleg ce e important și ce nu să rămână în acest plan sau ce merită și ce nu ca ei să „transpire” mai mult pentru a convinge Comisia Europeană să susțină prin PNRR.

Este asta vreo noutate? Nicidecum. Mulți din sector știm bine că, de-a lungul anilor, TINERETUL a rămas fără scaun la majoritatea meselor unde se negociau priorități și oportunități de susținere și dezvoltare. Ne-am bucurat când am văzut în Programul de Guvernare că bugetul pentru TINERET de pe anul 2021 se va mări. Doar că nu s-a întâmplat. Atunci ni s-a promis că vor „rostogoli” acest angajament și că va fi compensat prin PNRR.

Ce-a făcut sectorul neguvernamental? S-a adunat, și-a suflecat mânecile și a început să contureze propuneri de reforme și investiții care să fie prinse în PNRR, având convingerea că datele colectate de la firul ierbii, analizele făcute, planurile elaborate detaliat, duse către ministerul de resort vor fi utile pentru a crea conceptul de revitalizare a întregului sector de tineret, conștienți în același timp de faptul că PNRR nu va face minuni, dar că are capacitatea de a crea cadrul pentru o reformare sistemică. Fundația Națională pentru Tineret a fost inițiator al acestui demers la care au răspuns 327 de structuri neguvernamentale către care merg primele și cele mai importante mulțumiri, mai ales pentru răbdarea de care au dat dovadă pe parcursul acestor două luni provocatoare în care noi am am rămas implicați în prosesul tehnic de elaborare a aplicației, un proces dinamic, cu multe formulare, multe variante de buget „final” (și pentru fiecare, evident că trebuia regândit tot, inclusiv alocările bugetare defalcate), iar nopțile albe deveniseră deja o rutină.

Le mulțumim și colegilor de la Fundația Județeană pentru Tineret Timiș (FITT) care au lucrat cot la cot cu noi permanent în a pune cap la cap propunerile de reforme și investiții, pe baza analizelor de date și care au adunat toate costurile – de la flipchart la panouri fotovoltaice, la costuri de renovare sau la costuri de utilare a unui centru de tineret mobil.

Totodată, le mulțumim tuturor colegilor din MTS care au colectat date din sectorul public și au contribuit cu analize, astfel încât să putem armoniza propunerile și crea conceptul unei colaborări nu doar în dezvoltarea aplicației, cât mai ales în implementarea acesteia, în următorii 5 ani. A fost clar pentru toată lumea că reformarea sectorului de tineret nu poate fi făcută de autoritatea publică fără sectorul neguvernamental și viceversa și că trebuie să unim forțele, să distribuim resursele și, implicit, și responsabilitățile. Aprecierea noastră vizează și eforturile demnitarilor și consilierilor din MTS și MIPE care au sprijinit constant această cooperare și care au fost nelipsiți de la întâlnirile periodice de evaluare și feedback pentru componenta PNRR-TINERET, care a fost „botezată” CRESC TINERET.

Le mulțumim și colegilor din Consiliul Tineretului din România, din Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România și din Federația Tinerilor din Cluj care s-au implicat în grupul de suport și feedback, care ne-au sprijinit atunci când eram în impas și nu găseam soluțiile cele mai bune și care și-au manifestat sprijinul până la încheierea procesului.

Acesta este draftul 2. Conform etapelor oficiale comunicate de MIPE, în mod normal, odată ce ministerul de linie (Ministerul Tineretului) transmite componenta revizuită (a transmis-o către MIPE în 16 aprilie 2021), Comisia organizează o ședință tehnică la nivel de experți unde se discută la un nivel detaliat reformele și investițiile propuse (această ședință nu a fost încă anunțată). În a treia iterație, ținând cont și de negocierile dintre Comisie și MIPE pe aspectele importante ale fiecărei componente, se transmite forma finală a componentei cu anexele tehnice aferente.

Este această variantă cea mai bună? Cu siguranță nu, orice propunere poate fi îmbunătățită. De aceea, așteptăm ca MIPE să transmită Comisiei această componentă revizuită (Draftul 2), pe care să o putem optimiza pentru forma finală.